Wat moet u weten over prospecteren in 2017?

28 oktober 2016

Samen met de herfst komen ook uw nieuwe verkoopdoelstellingen voor 2017. Is uw salesteam al klaar voor outbound prospectie 2.0?

Vijf cruciale trends in prospectie, mét bruikbare tips.

1. Instant conversie bestaat niet meer

Teleprospectie om snel-snel te verkopen? Dat levert u enkel frustratie en tijdverlies op. Bovendien zijn uw prospecten vaak al heel goed op de hoogte van uw producten of diensten. Kortom: de mayonaise pakt niet meer.

Denk daarom verder dan instant conversie. Investeer in uw klanten door vooral actief te luisteren en geduld te tonen. Kortom: eerst kennismaken, dan verkopen. Resultaat? U ontvangt later meer doelgerichte info-aanvragen. 

2. Bloedige revolutie in leadgeneratie

Blind calling is dood en begraven. En dus gaan ook de klassieke callcenters of ‘belbatterijen’ de schop op. Daar hoeft u niet rouwig om te zijn, want ook in 2017 is kwalitatieve leadgeneratie de sleutel tot succes. Teleprospectie van morgen heeft een helder doel op de korte en de lange termijn. Bijvoorbeeld: via telefonische opvolging geeft u uw online marketingcampagnes voortaan een persoonlijke dimensie.

3. Uw verkopers worden partners

U heeft het al begrepen: de klassieke, opdringerige televerkoper krijgt het lastig in 2017. Héél lastig. De nieuwe topverkoper van morgen? Die is een echte bondgenoot van zijn klanten en prospecten. Door lead nurturing weet hij perfect naar welke producten of diensten zijn potentiële klanten op zoek zijn. Nadien helpt hij hen snel en efficiënt op weg naar de juiste oplossing op maat. So long, hardsellers!

4. Segmenteren is triomferen

Kwalitatieve prospectie vereist precisie. Uw doelgroep secuur afbakenen is dus essentieel. Dat kan bijvoorbeeld door database-analyse, telefonische pre-screening of opt-ins via uw website. Gooit u er nog een plakkend verhaal bovenop? Dat kunt u uw nieuwe klant bijna niet meer mislopen. Toch houdt niet iedereen van een onverwacht telefoontje. Klachten, boetes en imagoschade vermijden? Raadpleeg de ‘bel me niet meer’-lijst voor u aan het telefoneren slaat.

5. Uw klant wil content. Véél content. 

Social selling wordt in 2017 nog belangrijker in de 360°- benadering van uw klanten en prospecten. E-mailings, white papers, blogs of sociale media zijn steeds vaker de eerste stap naar een face-to-face verkoopgesprek. Social selling draait om positieve interactie met uw klanten. Die bereikt u door relevante content te delen via de online kanalen waar uw doelgroep actief is. Resultaat? Meer en betere leads door mond-tot-mondreclame.

Meer slagkracht nodig?

Neemt u ook in 2017 uw prospectie in eigen handen? Met deze tips gaat u voortaan nog vlotter aan de slag. Toch een groeiversneller nodig? Schakel een betrouwbare en flexibele partner in voor uw commerciële dienst.

Ga voor meer groei, zonder risico

Reageer

velden gemarkeerd met een sterretje zijn verplicht.

wordt niet getoond