Telefonische prospectie, de valse gemakkelijke.
Geef toe, wat is er nu moeilijk aan de telefoon nemen en mensen bellen? Niets!Maar toch is het een gesel voor menig salesteam.
Waarom?
Om heel veel redenen maar vooral omwille van de hiernavolgende
- niet durven selecteren
- slechte of verouderde databestanden
- een IK verhaal
- gebrek aan tijd en focus
- alleen korte termijn doelen
- bedrijfsblindheid en keuzestress
Niet durven selecteren
Het is niet omdat uw doelgroep bijv. de chemische bedrijven zijn, dat ze allemaal een potentieel voor uw bedrijf hebben. Grootte, subsegmenten, ligging, productieproces, organisatie…
Slechte of verouderde databestanden
We hebben hier nog een vroeger samengestelde lijst of een verzameling van naamkaartjes die we in de loop van de voorbije jaren verzamelden.
Een IK verhaal
Uw contactpersoon heeft maar 1 doel : De telefoon ASAP inhaken en zeker niet …naar een verhaal luisteren waarbij u de loftrompet steekt over uw bedrijf en uw kennis.
Gebrek aan tijd en focus
Als het salesteam naast al hun andere activiteiten ook nog “een beetje” moet prospecteren, dan worden mislukking en ontgoocheling al bij de aanvang van het traject ingebakken.
Korte termijn doelen
Een telefoongesprek levert vrijwel onmiddellijk een resultaat op. Hierdoor is de neiging groot om alle resultaten op korte termijn te evalueren.
Bedrijfsblindheid en keuzestress
Door het dagdagelijks bezig zijn met de productie van uw product of oplossing is het voor de meeste bedrijven zeer moeilijk om te focussen op het probleemoplossend vermogen van hun aanbod. Toch is dit het enige dat belangrijk is voor uw toekomstige klant.
Externe assistentie bij de voorbereiding of de uitvoering van uw telefonische prospectie zorgt voor duurzame interacties en brengt zuurstof in de pijplijn van uw sales team.